După
naţionalizarea cinematografului particular „Aquila” din Piteşti, fostă
proprietate a lui Constantin Mircea, din anul 1947 este transformat în Teatrul
Muncitoresc Piteşti, în subordinea Consiliului Sindical Judeţean Argeş.
Bineînţeles că noua locaţie nu corespundea cerinţelor unui teatru, astfel
încât s-a făcut apel la sindicaliştii argeşeni care şi-au cedat salariul pe o
zi şi au prestat muncă voluntară, în total de 38.000 ore (ceea ce ar reprezenta
munca voluntară zilnică de 8 ore a 100 de oameni în circa 48 de zile!), într-un
entuziasm unanim, aşa cum s-a consemnat în mod propagandist în documentele din arhiva
Partidului Muncitoresc Român: „Şantierul teatrului a fost cuprins de flacăra
întrecerilor socialiste. În brigăzi munceau cot la cot muncitori, funcţionari
şi elevi, toţi cuprinşi de unul şi acelaşi gând: înfăptuirea unui locaş
cultural”[1]. La 6 martie 1948, Teatrul Muncitoresc din
Piteşti îşi ridică pentru prima dată cortina cu piesa Insula Păcii de Evgheni Petrov în regia lui Victor Handoca[2]. Deşi
la teatru s-au jucat la început un număr total de 157 spectacole vizionate de
60.000 de spectatori (o cifră uluitoare!), totuşi nu se încasau bani suficienţi
pentru susţinerea în continuare a activităţii şi plata salariilor!
Prin legea din 2
noiembrie 1948, clădirea Teatrului Muncitoresc din Piteşti este atribuită
Romfilm-ului şi urmează să fie folosită simultan ca teatru şi cinematograf, în
urma acordului din martie 1949 semnat între Ministerul Artelor şi Teatrul de Stat din Piteşti[3],
condus de Victor Handoca, pe de o parte şi
Societatea Romfilm şi Cinematograful Muncitoresc din Piteşti condus de
I. Zoican, pe de altă parte (foto).
Iată cum se prezenta activitate teatrală şi cinematografică în Piteştiul
postbelic al dictaturii clasei muncitoare, aşa cum reiese din remarca
credibilă a directorului teatrului, Nicolae Georgescu[4]: „Din
cauza relei gospodăriri a cinematografului s-a ajuns la distrugerea
mobilierului şi degradarea sălii. În timpul când rula filmul, spectatorii
consumau seminţe sau aruncau în sală restul de fructe şi hârtii care rămâneau
pe loc, deoarece nu mai exista timp de curăţenie nici de aerisire între
spectacolul cinematografului şi cel al teatrului. Două ierni consecutive
societatea cinematografică nu a făcut un pic de foc în sală, argumentând că
pentru spectatorii cinematografului nu este nevoie pentru că ei nu se dezbracă”[5]. În
conflictul dintre cinematograf şi teatru, ambele folosite abil ca instrumente de propagandă a
ideilor Partidului Unic, iese câştigător cinematograful, care reuşeşte precum un
„duşman de clasă care a stat cu mâinile în buzunar”(sic!) să atragă mai
mulţi spectatori decât teatrul: „Teatrul prin convenţie nu are sală decât de
la ora 8,30 când poate începe spectacolul. Ce fac muncitorii care majoritatea
ies la ora 4 din serviciu? Dacă se duc acasă, obosiţi se culcă. Dacă rămân în
oraş până la spectacol, se încurcă la un pahar de vin şi uită de spectacol.
S-au dat câte 100 bilete prin fabrici şi nu au venit 30 din ei. La cinematograf
însă situaţia e alta. Prin faptul că rulează de la ora 3 în continuu,
muncitorul poate veni oricând nefiind condiţionat de o anumită oră”[6].
În anul 1954, Teatrul
Regional de Stat Piteşti din strada Şerban Vodă, nr. 74 avea 4 zile de
spectacol în localul comun cu cinematografia şi prezenta un program destul de amplu:
teatru de păpuşi, de marionete, spectacole la grădina de vară şi o echipă de
estradă, având la acea dată un număr impresionat de 77 de angajaţi, din care
circa 30 erau încadraţi ca actori, după cum rezultă din lista care urmează:
Numele actorului
|
Locul şi data naşterii
|
Originea socială a părinţilor
|
Instituţia unde a lucrat
înainte de 1954
|
Georgescu Nicolae – Director-actor
|
Stroeşti, 13.03.1910
|
Agricultori
|
Teatrul Modern
|
Georgescu Ecaterina
|
Buzău, 03.11.1902
|
Mic burghez
|
Teatrul Municipal
|
Renee Annie
|
Tecuci, 21.07.1896
|
Agricultori
|
Teatrul Popular Bucureşti
|
Leahu Gheorghe
|
Mărăşeşti, 19.06.1923
|
Muncitori
|
Teatrul Naţional Craiova
|
Constantinescu Panait
|
Bucureşti, 10.02.1876
|
Muncitori
|
Teatrul Comunal Piteşti
|
Laurian Iacob
|
Huşi, 19.12.1921
|
Mic burghez
|
Teatrul Bacău
|
Lascu Iupceanu
|
Bucureşti, 10.02.1915
|
Mic burghez
|
Teatrul Savoi
|
Crampita Teodor
|
Bucureşti, 23.03.1925
|
Muncitori
|
Teatrul Timişoara
|
Şerbănescu Cristian
|
Bucureşti, 04.07.1908
|
Funcţionari
|
Teatrul Mic Bucureşti
|
Negreanu I. Geta
|
Iaşi, 13.12.1926
|
Mic burghez
|
Teatrul Reşiţa
|
Mocanu Păun
|
Viişoara, 07.02.1924
|
Funcţionari
|
Teatrul Naţional Bucureşti
|
Mihalache Elefterie
|
Bucureşti, 26.02.1926
|
Funcţionari
|
Teatrul Maria Filotti
|
Lascu Gheorghe
|
Casoba, Ilfov, 04.07.1901
|
Pensionari
|
Bucureşti Ciprian
|
Petre Costel
|
Bordeni, Ploieşti, 30.07.1931
|
Muncitori
|
Întreprinderea 1 Mai Ploieşti
|
Iulian M. Bradu
|
Craiova, 05.04.1896
|
Muncitori
|
Teatrul Arad
|
Ciogolea Emil
|
Piteşti, 19.11.1919
|
Muncitori
|
Teatrul Ploieşti
|
Nădejde Constantin
|
Iaşi, 21.09.1911
|
Funcţionari
|
Teatrul Craiova
|
Ivan Dumitru
|
Ungheni, Argeş, 29.01.1927
|
Muncitori
|
Teatrul Piteşti
|
Micluţia Olimpia
|
Birtin, 13.03.1924
|
Funcţionari
|
Teatrul Brăila
|
Cojocaru Ecaterina
|
Bucureşti, 08.09.1922
|
Mic burghez
|
Teatrul Petroşani
|
Deloreanu Ion – Director scenă
|
Sibiu, 18.08.1921
|
Muncitori
|
Teatrul Brăila
|
Ciumber Răulescu Elena
|
Arsache, 15.06.1919
|
Ţărani săraci
|
Teatrul Turda
|
Ciomartan Ioana
|
Piteşti, 24.05.1915
|
Muncitori
|
Teatrul Brăila
|
Dumitriu Nicolina
|
Galaţi, 08.11.1925
|
Muncitori
|
Teatrul Constanţa
|
Dumitrescu Luigi
|
Bucureşti, 24.01.1920
|
Muncitori
|
Teatrul Brăila
|
Cristea Ana
|
Bacău, 15.09.1927
|
Muncitori
|
Institut Bucureşti
|
Alexandrescu Marin
|
Bucureşti, 15.07.1930
|
Muncitori
|
Institut Bucureşti
|
Dumitrescu Banceanu
|
Bucureşti, 13.04.1908
|
Muncitori
|
Teatrul Ploieşti
|
Podoleanu Paul
|
Vasieni, Lăpuşna, 04.03.1911
|
Mic
burghez
|
Teatrul Municipal
|
Stănescu Gheorghe
|
Craiova, 20.06.1915
|
Funcţionari
|
Teatrul Naţional Craiova
|
Zincovski Grigore – Pictor scenograf
|
Bălţi, 25.01.1912
|
Mic
burghez
|
Teatrul Tineretului
|
Petripop Petre Popescu – Regizor scenă
|
Bucureşti, 13.05.1910
|
Mic
burghez
|
Teatrul Bacău
|
Constantinescu Elena – Pianistă
|
Caracal, 13.05.1899
|
Funcţionari
|
Casnică
|
Epurarea elementelor necorespunzătoare din mediul actoricesc era o
prioritate pentru politrucii partidului, aşa cum se specifică în raportul de
activitate al Secţiei de Propagandă şi Agitaţie Argeş din 1951, întocmit de
tovarăşa Gheorghe Elena, astfel: „Pentru a întări compoziţia colectivului de
artişti, propunem înlăturarea elementelor necorespunzătoare, elemente care au
făcut greutăţi în această perioadă în buna desfăşurare a programului, propuneri
ce vor fi trimise ulterior Comitetului pentru Artă. Totodată, insistăm a nu se
trimite elemente în munca de reabilitare, cum a fost cazul Silvia Pancu,
trimisă ca bună artistă, dar după câtva timp să o trimitem la un centru de
reeducare, să fie scoasă din câmpul muncii”[7].
Am putea crede că mediul actoricesc din acea perioadă e lipsit de forme
ale delaţiunii specifice luptei politice comuniste pentru putere, însă
documentele de arhivă scot în evidenţă
aspecte dezgustătoare din lumea actorilor, aşa cum reiese din
„referinţele” făcute simultan, la 5 octombrie 1954, de trei colegi de breaslă,
cu ocazia mutării disciplinare la Piteşti, a actorului Gheorghe Leahu[8], fost
actor la Teatrul de Stat din Craiova.
Actriţa Dody Caian[9] de la
Teatrul C.F.R. spunea despre acesta că este: „Un om lipsit de caracter, este
în stare să treacă peste orice pentru situaţia şi binele lui. Bun profesionist,
din păcate atât de ahtiat de glorie că nu se dă înlături de la nicio mârşăvie
ca să o capete – oportunist, demagog şi lichea – afemeiat, răutăcios şi
răzbunător, nu o dată a profitat de situaţia în care se găsea pentru a-şi
răzbuna uri personale”[10]. Din aceeaşi „referinţă” aflăm că la
verificarea membrilor de partid din 1950 a fost acuzat ca „spărgător de unitate
sindicală” la Teatrul Poporului şi în Teatrul Muncitoresc „I.C. Frimu” şi apoi
mutat disciplinar la Teatrul Naţional Craiova: „Tot în acest timp a fost
acuzat de activitate legionară şi de colaborare la Consiliul de Patronaj pe vremea
lui Antonescu”. A mai fost preşedinte al Sindicatului Artiştilor din
Regiunea Dolj şi secretarul organizaţiei de partid din cadrul teatrului
craiovean.
Marin Ionda, director de scenă la Teatrul CFR Giuleşti (în prezent
Teatrul Odeon) declara în „referinţa” sa, redată aici integral: „Pe tov. Gh.
Leahu îl cunosc din anul 1946, când eram director al Teatrului Muncitoresc
„I.C. Frimu”, iar el era actor al Teatrului Poporului unde, în calitate de
director de scenă, am lucrat cu el. Este un element foarte bine pregătit
profesional, e muncitor şi inteligent. În anul 1949, când eram director al
Teatrului Naţional din Craiova, Gh. Leahu a fost repartizat ca actor acolo,
lucrând mai mult cu el, am putut să-l cunosc mai bine. Este un om mânat de
dorinţa de a se ridica tot mai sus, urmărind ca, prin valorificarea calităţilor
sale indiscutabile, să i se încredinţeze posturi de conducere, fie pe cale
profesională, fie politice, fie sindicale. Spre atingerea acestor ţeluri, el nu
are totdeauna scrupule şi nu ţine totdeauna seama nici de valoarea şi
calităţile altora, nici de munca lor. O
muncă bine dusă de alţii, el nu o susţine şi în genere el nu susţine pe alţii
decât dacă are de câştigat el însuşi ceva.
Cu cei mai mici se poartă cu destulă indiferenţă, pe cei mai mari decât
el îi măguleşte căutând să le câştige încrederea. Cât e mic nu supără pe
nimeni, iar când are sarcini de răspundere, nu mai ţine seama decât de
interesele sale personale. Aceste deficienţe fac ca munca şi calităţile sale
profesionale să-i fie adumbrite. Cei care îl cunosc se feresc de el şi nu vor
să-l supere ştiind că ar putea fi loviţi. Din această pricină, colectivul în
mijlocul căruia se află nu-şi poate duce munca aşa cum trebuie. Din
informaţiile date de cei care l-au cunoscut la Iaşi, ştiu că, student fiind, a
dus o acţiune care a nemulţumit pe mulţi din colegii săi de învăţătură. Am auzit
că amănunte referitoare la epoca în care se afla la Iaşi poate să dea
profesorul Mircea Matcaboji, de la Teatrul Naţional din Cluj, cu care a fost
coleg la Iaşi. Personal m-am convins că are sentimente antisemite, în anul
1946, când lucrând cu el o piesă în care avea să interpreteze rolul unui evreu
a luat faţă de acest personagiu o poziţie cu totul neconformă cu textul piesei
şi în contrazicere cu indicaţiile date de mine. Acum doi sau trei ani, urmând
să fie trimis într-o delegaţie la Moscova, ştiu că a fost oprit în ultimul
moment să mai plece. Cauza acestei măsuri nu o cunosc”[11].
Actorul Constantin Neacşu[12] de
la Teatrul Armatei (în prezent Teatrul Nottara) din Bucureşti, continua în
aceiaşi termeni: „El a creat atunci neînţelegeri între directorul teatrului
(din Craiova, Riza Ilie) şi administratorul teatrului, iar el culegea roadele
acestor neînţelegeri. Ajunsese profesor la Conservatorul Regional de Teatru,
director de scenă – a pus în scenă „Revizorul” împreună cu Gh. Măruţă[13], mai dorea să fie
director de teatru, dar n-a apucat, că a fost mutat disciplinar la Piteşti.
Visul şi l-a îndeplinit acolo. Acum e director”[14]. Cei de la partid au consemnat pe „referinţa”
dată de actorul Constantin Neacşu că: „Se poate conta pe referinţă, cel ce o
dă a fost legionar”.
După o perioadă de şedere de aproximativ şase ani pe scena teatrului din
Piteşti, actorul Gheorghe Leahu se mută la Teatrul din Timişoara, de unde va
ieşi la pensie direct din funcţia de director. În timp ce colegii de breaslă din
trecut l-au încondeiat nemijlocit la Partid, actorul Gheorghe Leahu, la rându-i
şi-a „turnat” colegii şi subalternii de la teatrul timişorean direct la Securitate[15].
[1] Arhivele Naţionale –
Argeş, fond Comitetul Regional Argeş al PMR, dosar 99/1952, f. 7.
[2] A regizat 6 piese la
teatrul piteştean între 1948 şi 1949, apud www.cimec.ro,
2012.
[3]
Teatru de Stat din Piteşti, denumit astfel din 1
februarie 1949 până în martie 1958, când primeşte numele dramaturgului cu origini
argeşene, Alexandru Davila, apud Sebastian Tudor, Teatrul "Al. Davila" Piteşti: 60 de ani de existenţă
(1948-2008), Editura Paralela 45, 2008, p. 19.
[4] A jucat în 44 de
spectacole, majoritatea la teatrul piteştean, în perioada 1949-1966 apud www.cimec.ro, 2012.
[5] Arhivele Naţionale –
Argeş, fond Comitetul Regional Argeş al PMR, dosar 99/1952, f. 9.
[6] Ibidem, dosar
99/1952, f. 10.
[7] Ibidem, dosar
42/1951, f. 11.
[8] A debutat pe scena
Teatrului de Stat din Craiova în 1949 şi a jucat în 12 spectacole, iar în
perioada 1951-1956 a jucat în 11 spectacole pe scena teatrului piteştean, apud www.cimec.ro, 2012.
[9] E cunoscută şi sub numele
de Dody Caian Rusu. A debutat pe scena
Teatrului de Stat din Craiova în 1949 şi a jucat în 7 spectacole până în anul
1952, apud www.cimec.ro, 2012.
[10] Arhivele Naţionale –
Argeş, fond Comitetul Regional Argeş al PMR, dosar 99/1952, f. 14.
[11] Ibidem, dosar
99/1952, f. 16.
[12] A jucat în 17 spectacole
pe scena teatrului din Craiova în perioada 1948-1952, apud www.cimec.ro, 2012.
[13] George Mărutză, actor şi regizor la teatrul din Craiova în două
spectacole din 1951 (Lupul şi oile) şi 1952 (Revizorul), apud www.cimec.ro, 2012.
[14] Arhivele Naţionale –
Argeş, fond Comitetul Regional Argeş al PMR, dosar 99/1952, f. 14.
[15] Tiberiu Lovin, Actori timişoreni care au „suflat” la
Securitate, în „România Liberă”, 10
septembrie 2008, apud www.romanialibera.ro,
2012.
Aurel Radu, Despre începuturile Teatrului de Stat din Piteşti, în "Oltenia. Studii. Documente. Culegeri", seria III, an XVI, nr. 2, 2012, Editura Alma, Craiova, 2012, f. 170-177.
Aurel Radu, Despre începuturile Teatrului de Stat din Piteşti, în "Oltenia. Studii. Documente. Culegeri", seria III, an XVI, nr. 2, 2012, Editura Alma, Craiova, 2012, f. 170-177.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
“Fii drăguţ cu arhiviştii. Ei te pot şterge din istorie“