vineri, 2 noiembrie 2012

EPISCOPIA ARGEŞULUI



- prezentare de fond -


Înfiinţarea celei de-a treia episcopii din Ţara Românească – Episcopia Argeşului – în anul 1793,  în timpul domniei lui Alexandru Moruzi, s-a realizat ca urmare a anaforalei făcute de mitropolitul Dositei către divanul ţării.
Episcopia urma să aibă în subordonare eparhiile din judeţele Argeş şi Olt şi sediul la mănăstirea de la Curtea de Argeş, însă pentru perioada de început şi-a avut sediul în spaţiile de la Schitul Buliga din Piteşti.
La conducerea Episcopiei Argeşului s-au succedat:
Iosif Argeşiu (1793–1820), născut în Mălaia, Argeş;
Ilarion Gheorghiadis (1820–1823), născut în Bucureşti în anul 1777;
Grigore Râmniceanul (1823–1845), născut pe plaiurile vâlcene în jurul anului 1763;
Samuil Tărtăşescu Sinadon (1845–1849);
Climent (1850–1862), născut în Pantelimon, lângă Bucureşti;
Neofit Scriban (1862–1865; 1868–1873), născut în 1808, în Burdujeni, jud. Botoşani;
Ghenadie Ţeposu (1865–1868), născut în 1813, în Potoceni, jud. Buzău;
Iosif Naniescu (1873–1875), născut în 1818, în Razlău;
Ghenadie Petrescu (1875–1893), născut în 1836, în Bucureşti;
Gherasim Timuş (1893–1911), născut 1849, în Iaşi;
Calist Ialomiţeanul (1912–1917), născut în 1860, în Bucureşti;
Teofil Mihăilescu Ploieşteanul (iulie–noiembrie 1918), născut în 1863, în Dorohoi;
După acesta din urmă, episcopia a fost condusă în perioada  1919–1923 de către arhiereii Vartolomeu, Evghenie şi Visarion.
Nichita Duma (1923–1936), născut în 1864, în Săcalu de Munte, Mureş;
Grigorie Leu (1936–1940), născut în 1881, în Tuţcani, jud. Covurlui;
Dionisie Erhan (1940–1941), născut în 1868;
Emilian Antal Târgovişteanul (1941–1944), născut în 1894, în Topliţa Română, Mureş;
Iosif Gafton (1944–1949), născut în 1896 în Puţeni (azi Valea Mărului), jud. Galaţi;
În perioada 1949-1990, Episcopia Argeşului a funcţionat împreună cu cea a Râmnicului. Din 1990, Episcopia Argeşului s-a constituit din judeţele Argeş şi Teleorman, la care în 1994, s-a adăugat şi fostul judeţ Muşcel. Din 1996, judeţul Teleorman a format separat Episcopia Alexandriei şi Teleormanului[1].
* * *
Documentele din fondul Episcopia Argeşului cuprind, în general, corespondenţa cu protoieriile,  informaţii legate de situaţia lăcaşelor de cult, hirotonisirea preoţilor, comportamentul clerului şi mirenilor, desfăşurarea învăţământului clerical etc.
Documentele conţin informaţii legate de situaţia lăcaşelor de cult, despre anul înfiinţării, hram, materialele din care au fost ridicate, proprietăţile deţinute, numărul enoriaşilor. Multe din biserici se găseau într-o stare avansată de degradare din lipsa interesului proprietarilor, enoriaşilor, conducerii administrative a satelor sau a preoţilor, însă sunt şi cazuri în care s-au acordat bani pentru repararea acestora, în special a celor care aveau importanţă istorică sau erau declarate monumente istorice.
În 1860, în judeţul Argeş erau 360 de biserici (plasa Argeşul – 45; Loviştea – 45; Topologul – 60; Olt – 61; Piteşti – 66; Găleşeşti – 42; Cotmeana – 41) şi 236 în judeţul Olt (plasa Mijlocul – 64; Şerbăneşti – 39; Vedea – 71; Oltul – 62).
Cele mai multe lăcaşe de cult erau în proprietatea Episcopiei Argeşului, urmată de Mitropolia Ţării Româneşti, mânăstirile Cotmeana şi Cozia. În urma secularizării averilor mânăstireşti în 1863, unele schituri şi mânăstiri s-au desfiinţat, iar bisericile acestora au devenit lăcaşuri de mir ale satelor respective.
Dintr-o situaţie din anul 1940 cu măsurătorile realizate de un inginer hotarnic, reiese că unele biserici administrau un important fond funciar: în Protopopiatul Argeşul de Sus – biserica Cacaleţi din comuna Zărneşti deţinea 56 ha; în Protopopiatul Argeşul de Jos – biserica Răteşti-Furdueşti, 21 ha; în judeţul Olt, biserica Sf. Treime din Slatina, 70 ha; biserica Icoana, 29; biserica Bălţaţi, 24 ha; în protopopiatul Vedea – biserica Vultureşti, 23 ha.
Deşi unele biserici s-au bucurat de împroprietărirea din 1921, din documentul precizat aflăm că unele biserici aveau proprietăţi funciare mici, sub un hectar, însă media generală era sub 10 ha[2].
* * *
În ceea ce priveşte instrucţia religioasă, documentele cuprind adesea informaţii legate de numărul restrâns de preoţi sau de pregătirea insuficientă a acestora. De aceea, s-a impus înfiinţarea în anul 1836, în timpul episcopului Ilarion, a unui seminar teologic care a funcţionat în primii ani la Piteşti, iar mai apoi în Curtea de Argeş. 
Seminarul a fost absolvit de peste 1.000 de seminarişti în perioada 1855-1893, plus aproximativ 100 din perioada 1841-1851. La aceştia se mai adaugă un număr destul de mic de ţârcovnici care au făcut cursul scurt. Anul şcolar 1900-1901 a funcţionat cu 70 de elevi, acesta fiind ultimul, deoarece seminarul s-a desfiinţat, prin modificarea legii învăţământului, însă începând cu anul 1919, Şcoala Pregătitoare de Preoţi şi Învăţători Curtea de Argeş este transformată în seminar, iar la scurt timp i se va atribui numele ctitorului Mânăstirii Curtea de Argeş, Neagoe Basarab.
Lipsa unui local propriu precum şi creşterea numărului elevilor înscrişi, au fost principalele motive care au determinat implicarea autorităţilor statului pentru construirea unui seminar. Acesta urma să fie executat de arhitectul Călinescu, pe terenul cumpărat în bulevardul Carol I, cu sprijinul financiar din partea ministrului Finanţelor, reprezentat de Vintilă Brătianu şi ministrul Cultelor şi Artelor, Alex. Lapedatu. Deşi terminat parţial, încă din anul şcolar 1926-1927, s-au început cursurile, dar cu întârziere.
În a doua parte a existenţei seminarului 1919-1941, când a funcţionat cu opt clase (curs inferior şi superior) au absolvit circa 560 de seminarişti (prima serie a absolvit în anul 1925), majoritatea acestora devenind preoţi la bisericile din Eparhia Argeşului. În afară de aceştia, au mai absolvit cursul inferior al seminarului 145 de elevi, în perioada 1893-1901, când elevii urmau doar trei ani, după care trebuiau să continue studiile la Seminarul Central din Bucureşti, un curs superior, pentru a deveni preoţi. 
Din cauza războiului, clădirea seminarului este evacuată pentru interese militare, astfel încât începând cu anul şcolar 1941-1942 cursurile au fost suspendate, iar elevii au fost nevoiţi să se mute la alte şcoli.
De asemenea, documentele fac referire şi la înfiinţarea şi funcţionare altor şcoli clericale cum sunt: Şcoala de cântăreţi bisericeşti din Piteşti, Şcoala de psalţi din Curtea de Argeş şi Şcoala de cântăreţi bisericeşti din Slatina.

Şcoala de cântăreţi bisericeşti din Piteşti a fost înfiinţată de către preotul Gh. Mielcescu, în anul 1892 în chiliile de la Schitul Buliga funcţionând cu intermitenţe până în anul 1897, când o dată cu înfiinţarea Societăţii Clerului Mirean „Frăţia” din Piteşti care a avut, un rol esenţial pe termen lung, în promovarea instrucţiei religioase, s-au reînfiinţat şi cursurile şcolii de cântăreţi bisericeşti. După această dată şcoala a funcţionat în casele Bisericii Sfânta Treime şi Bisericii Greci, ambele din Piteşti.
Protoiereul Dimitrie Lascăr a fost cel care a avut un rol principal în apariţia Societăţii „Frăţia” din Piteşti (1897), fiind totodată şi primul preşedinte. Societatea funcţiona în baza principalelor cotizaţii din partea membrilor, a taxelor de înscriere a elevilor, a taxei pentru eliberarea diplomelor, din vânzarea de lumânări de la fabrica înfiinţată în 1899, din vânzarea propriei reviste[3] şi din donaţii. Din 1905, din cauza problemelor de sănătate, Dimitrie Lascăr se retrage, iar funcţia de preşedinte al societăţii este ocupată de Platon Ciosu şi Radu Budescu, vicepreşedinte. 
Lipsa unui local propriu, a fost motivul pentru care s-a construit şi inaugurat în 1905, pe terenul cumpărat de la moştenitorii defunctei Linţa Zamfirescu din strada Brătianu 17, un local care să satisfacă nevoile societăţii, ale şcolii de cântăreţi bisericeşti şi pentru funcţionarea fabricii de lumânări. Între anii 1913-1917, şcoala şi-a întrerupt activitatea, în urma unei hotărâri a episcopului Calist, însă şi-a reluat cursurile în anul 1918 şi până 1928, când a fost mutată la Curtea de Argeş.  De-a lungul timpului, la această şcoală au învăţat şi s-au perfecţionat circa 500 de cântăreţi bisericeşti din judeţul Argeş, dar şi din judeţele limitrofe: Olt, Muşcel, Dâmboviţa, Vlaşca, Teleorman, etc.   
După modelul Societăţii „Frăţia” din Piteşti s-a înfiinţat la Slatina în 1901, Societatea „Apostolul” care avea ca scop susţinerea de conferinţe „pastorale şi morale pentru edificarea credincioşilor şi a clerului” şi întrajutorarea membrilor societăţii. În 1912, Societatea „Apostolul” se uneşte cu Societatea „Frăţia”, care avea un comitet central la Curtea de Argeş şi câte un comitet la fiecare secţiune, la Slatina şi respectiv la Piteşti. Preşedinţii comitetului central de la Curtea de Argeş, al comitetului secţiunii Piteşti şi  al comitetului secţiunii Slatina au fost: M.D. Preoţescu, Platon Ciosu şi respectiv C.A. Popescu. 
Tot în 1912, episcopul Calist cere aprobare de la Ministerul Cultelor şi Instrucţiunii Publice – Direcţiunea Învăţământului Privat, pentru înfiinţarea la Piteşti, a unei şcoli froebeliene  (grădiniţă de copii) condusă de Societatea „Frăţia”. Peste doi ani, printr-o adresă a episcopului către minister sunt menţionate realizările culturale-filantropice ale Societăţii „Frăţia” după cum urmează: de 17 ani susţine şcoala de cântăreţi bisericeşti, editează de 13 ani o revistă bisericească, de 3 ani a înfiinţat şi întreţine un internat pentru creşterea şi supravegherea tineretului şcolar, a deschis sub auspiciile ei, tot în Piteşti, o şcoală froebeliană de doi ani, a înfiinţat biblioteci şi intenţionează a întemeia un orfelinat la Curtea de Argeş.
Construirea acestui orfelinat a început din 1916, la insistenţele episcopului Calist şi cu sprijinul autorităţilor şi a donaţiilor publice, iar arhitecţii aleşi au fost doi italieni: Agosto Antoni şi Agosto Paolo. De abia în 1921, episcopia face cunoscut ministerului că această clădire a orfelinatului este dăruită efectiv în administrarea Societăţii „Frăţia”.
O altă unitate de învăţământ clerical a fost Şcoala de cântăreţi bisericeşti din Slatina care s-a înfiinţat în anul 1900 din iniţiativa protoiereului judeţului Olt, Gheorghe Pascal, sprijinit de Alex. Grăjdeanu, profesor de religie la gimnaziul din Slatina şi Ioan Pascal, seminarist şi funcţionar. Şcoala a funcţionat cu intermitenţe, iar în anul 1927, s-a desfiinţat din cauza lipsei unui local şi a personalului didactic suficient, elevii urmând să meargă la şcoala de la Piteşti. 
Cu aprobarea ministrului Spiru Haret s-a înfiinţat în 1910, Şcoala de psalţi Curtea de Argeş care avea menirea „de a forma psalţi pentru bisericile din oraşe”. În perioadele 1910-1921 şi 1928-1941, şcoala a funcţionat cu intermitenţe în Curtea de Argeş, fiind absolvită de circa 350 de elevi, însă în răstimpul dintre 1942-1946, a fost mutată la Mânăstirea Turnu, după care s-a desfiinţat[4].                                                                                                                                                
* * *
Amprenta sigilară a Episcopiei Argeşului (1845) cu textul "Ocârmuirea Sfintei Episcopii Argeşu"
Pentru îndreptarea morală şi religioasă a enoriaşilor s-a înfiinţat un consistoriu duhovnicesc, o instanţă de judecată condusă după pravila bisericească care urmărea soluţionarea amiabilă a neînţelegerilor dintre soţ şi soţie. Judecătoriile bisericeşti întocmeau dosare şi făceau procese doar pentru enoriaşii căsătoriţi religios care din diferite motive ajungeau la despărţire, încercându-se mai întâi împăcarea soţilor, însă cu rezerva că acela declarat de instanţa de judecată vinovat să fie „poprit” a se mai căsători. Mitropolitul Ţării Româneşti îi cerea episcopului Samuil Sinadon înfiinţarea acestei instanţe de judecată care să fie condusă după reguli bine stabilite şi mai puţin după considerentele fiecărui protopop în parte. Regulamentul de funcţionare al consistoriului duhovnicesc al Sfintei Episcopii a Argeşului a fost întocmit în 1845 şi avea 10 puncte. Din acesta reiese că procesele de divorţ aveau un caracter secret, putând fi de faţă cel mult părinţii celor în cauza. Din completul de judecată făceau parte trei obraze bisericeşti (protopopul plasei Piteşti – chir Gheorghie iconomul, prezident; protopopul plasei Găleşeşti – chir Constandin sachelarie, membru; protopopul plasei Vedea – chir Atanasie  deputatul, membru) şi două obraze politiceşti (Constandin Capitanovici, secretar şi Badea logofătul, ajutor). Consistoriul duhovnicesc a funcţionat la început în acelaşi sediu cu episcopia, în chiliile de la Schitul Buliga, însă după evenimentele din 1848 şi ocuparea spaţiului de armata rusească s-a impus mutarea la Curtea de Argeş, în casele bolniţei.  
Procesele se încheiau chiar şi după perioade de mai mulţi ani, printr-o sentinţă dată de episcop pentru despărţire sau pentru continuarea căsătoriei, iar motivele de divorţ cele mai des invocate erau: „rea vieţuire”, „neunire”, „patima de lovire”, „patima beţiei”, „nestatornicia muierii”, „răutatea bărbatului”, „curvia” sau din cauza unor boli incurabile: epilepsie, alienare, etc. 
Totodată, consistoriul duhovnicesc s-a ocupat şi cu judecarea disciplinară a clericilor, majoritatea cazurilor fiind cele ale preoţilor care aveau concubine (posadnice), a celor care au încălcat taina spovedaniei, a celor care solicitau de la enoriaşi sume mari de bani pentru oficierea religioasă, lipsa de la slujba religioasă sau de preocupare pentru lăcaşul de cult, comportament imoral. Au fost situaţii în care unii clerici au fost judecaţi de instanţe de judecată laice sau chiar militare, cum a fost cazul preoţilor afiliaţi politicii legionare sau care au luat parte la rebeliunea legionară din ianuarie 1941, fiind judecaţi de Tribunalul Militar Craiova.
În privinţa divorţurilor mirenilor, lucrurile au evoluat spre laicizare, astfel încât acestea se încheiau la tribunalele civile, iar după aceea părţile mergeau şi la episcopie pentru a primi sentinţa pentru desfacerea căsătoriei religioase. De abia din 1941, activitatea Spiritualului Consistoriu al Eparhiei Argeşului a fost suspendată prin hotărârea Sfântului Sinod, acesta fiind înlocuit cu o comisie disciplinară pentru abaterile morale şi canonice ale clerului[5].  
* * *
În ceea ce priveşte raporturile episcopilor cu celelalte culte rezultă că aceştia au avut o atitudine refractară, încercând să stăvilească prozelitismul sau construcţia de biserici confesionale sau cimitire proprii. De-a lungul timpului, în oraşul Piteşti s-au stabilit mulţi meseriaşi catolici, calvini sau luterani din Transilvania, precum şi armeni, evrei care au solicitat autorităţilor aprobare pentru construcţia propriilor lăcaşe de cult. Deşi Biserica Ortodoxă Română s-a împotrivit, autorităţile au fost nevoite să accepte aceste realităţi, astfel încât în oraşul Piteşti s-au construit, la început, câteva lăcaşuri de cult: o biserică catolică, o biserică armeană şi o sinagogă[6].
 * * *
Fondul de arhivă Episcopia Argeşului cuprinde documentele create în perioada 1816 – 1951. Din păcate, lipsesc documentele create de la înfiinţarea Episcopiei în anul 1793 şi până în 1815, deoarece cancelaria şi arhiva episcopiei au fost organizate mult mai târziu, în vremea episcopului Samuil Sinadon (1845-1949) care într-o adresă către mitropolit consemna că „Sfânta episcopie nu are nici canţelarie, nici secretar, nici registru, nici deli (dosare, n.n.), nici nimic din cele ce s-ar fi cuvenit să aibă într-aceasta”.
Acest fond a fost depus la Arhivele Statului Piteşti în două etape succesive, în anul 1954, de către Arhivele Statului Vâlcea şi respectiv de către delegatul Episcopiei Râmnicului şi Argeşului, protoiereu P. Sologeanu.

Anii extremi: 1816-1951, 76,00 m.l., 9.398 u.a., inv. nr. 1382 şi 1383. 


Bibliografie:

S.J.A.N. Argeş, fond Episcopia Argeş, 1816-1951, inventar 1382,1383.
Mavrodin, Teodor, Episcopia Argeşului, 1793-1949, Editura Europroduct, Piteşti, 2005.


[1] Teodor Mavrodin,  Episcopia Argeşului, 1793-1949, Editura Europroduct, Piteşti, 2005, p. 11-142.
[2] Ibidem, p. 145-229.
[3] Este vorba de revista „Păstorul ortodox”.
[4] Teodor Mavrodin,  Op. cit., p.  507-536.
[5] Ibidem, p. 169-188.
[6] Ibidem, p. 221-224.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

“Fii drăguţ cu arhiviştii. Ei te pot şterge din istorie“