În Anuarul automobilelor din ţară şi trăsurilor din Bucureşti publicat în 1924 de Mişu Capeleanu, E. Cusin şi Victor Marinescu, în judeţul Argeş şi oraşul Piteşti erau înregistrate 40 de automobile, în fapt mai puţine, doar 35, întrucât din lista-tabel lipsesc înregistrările pentru poziţiile: 7, 18, 22, 38 şi 39.
Cele mai numeroase erau autoturismele personale numite turisme (23), urmate de camioane (8) şi camionete (4). Piteştenii deţineau cele mai multe automobile (28), iar restul erau deţinute de proprietari de pe raza judeţului Argeş (6).
Automobilele cele mai des întâlnite pe străzile orașului proveneau din uzina americană Ford (12), fiind urmate îndeaproape de cele provenite din fabrica italiană Fiat din Torino (9). Alte mărci auto mai slab reprezentate deținute de piteșteni proveneau din cunoscute fabrici europene: din Cehia – Laurin Klement (2); din Germania – Adler (1), Benz (1), Bussing (1), Hansa (1), Horch (1), Mercedes (1) și Presto din Chemnitz (1); din Italia – Diatto (1) și Itala (1), ambele din Torino; din Franța – Renault (1), dar și din fabricile din SUA – Clydesdale (1) și Overland (1).
Instituțiile județene sunt printre primele beneficiare de autoturisme înregistrate în oraşul Piteşti, în frunte cu Prefectura judeţului Argeş și Serviciul Tehnic Argeş, urmate de Regiunea II Sanitară (2), Serviciul Sanitar Argeş, Consilieratul Agricol Argeş, dar şi societatea Ţesătoria Română.
În general, toţi deţinătorii particulari de autoturisme erau reprezentanţi ai burgheziei piteştene în ascensiune sau din rândul ofiţerilor din garnizoana Piteşti[2]. La pozițiile 16 și 17 din tabel a fost trecut inginerul D. Dinca, însă considerăm că este o eroare de tipar regretabilă, singurul inginer piteștean cu renume național fiind Dimitrie Dima.
Ordinea din lista-tabel reflectă cel mai probabil ordinea în care au fost înregistrate oficial autoturismele, o mărturie pitorească în acest sens fiind cea a scriitorul și publicistului piteștean Tudor Teodorescu-Braniște:
„Într-o zi a apărut pe ulițele orașului cel dintâi automobil, adus de prefectura de judeţ. Auzisem de mult că există asemenea mașini, dar nu văzusem nici una. Când se auzea de departe păcănitul motorului şi sunetul claxonului, toată strada intra în panică. Mamele ieșeau în goană ca să-şi culeagă copiii, care se jucau pe afară şi să adune orătăniile, care ciuguleau printre pietrele pavajului. Birjarii săreau de pe capra trăsurii, ca să apuce de dârlogi caii, care sforăiau înfricoşaţi, gata s-o ia razna. Cărăușii împingeau boii către trotuar, lovindu-i fără milă, ca să-i poată stăpâni. În timpul acesta maşina, dacă nu mă înșel un Ford decapotabil[3], trecea maiestuoasă, cu viteza fantastică pentru vremea aceea de 40 km pe oră”[4].
***
Nr. crt. |
Deţinător |
Localitatea |
Marca |
Putere (HP) |
Tip |
1 |
Prefectura Judeţului Argeş |
Piteşti |
Laurin Klement |
18-50 |
Turism |
2 |
Serviciul Tehnic Argeş |
Piteşti |
Ford |
16-20 |
Turism |
3 |
Alexandru Dumitrescu |
Piteşti |
Diatto |
8-10 |
Turism |
4 |
Daniel St. Constantinescu |
Piteşti |
Hansa |
45 |
Camion |
5 |
Mihail Antonescu |
Piteşti |
Ford |
16-20 |
Turism |
6 |
R. Anghel |
Piteşti |
Clydesdale |
45 |
Camion |
7 |
Lipsă în original |
|
|
|
|
8 |
I.Codreanu et Berson |
Piteşti |
Adler |
35 |
Turism |
9 |
Apolon M. Popescu |
Piteşti |
Ford |
16-20 |
Turism |
10 |
Regiunea II Sanitară |
Piteşti |
Presto |
9-30 |
Turism |
11 |
Serviciul Sanitar Argeş |
Piteşti |
Ford |
16-20 |
Turism |
12 |
D. Hociotă |
Sălătruc |
Fiat |
15-20 |
Turism |
13 |
I.Ilie şi Gh. Smeureanu |
Curtea de Argeş |
Fiat |
35 |
Camion |
14 |
D.M. Iliescu |
Piteşti |
Horch |
45 |
Camion |
15 |
Emil N. Teodoru |
Piteşti |
Fiat |
15-20 |
Turism |
16 |
Inginer D. Dima[5] |
Piteşti |
Fiat |
35 |
Turism |
17 |
Inginer D. Dima |
Piteşti |
Fiat |
35 |
Camionetă |
18 |
Lipsă în original |
|
|
|
|
19 |
Radu Mandrea |
Bălceşti |
Ford |
16-20 |
Turism |
20 |
M.D. Vasiliu |
Piteşti |
Ford |
16-20 |
Turism |
21 |
Lt.col. Poenaru |
Piteşti |
Mercedes |
35 |
Camion |
22 |
Lipsă în original |
|
|
|
|
23 |
H.L. Lobel et L.D. Friedman |
Piteşti |
Laurin Klement |
35 |
Turism |
24 |
Fraţii Hociotă et C. Hanciu |
Sălătruc |
Fiat |
35 |
Camion |
25 |
I.Niculescu Staicu |
Piteşti |
Fiat |
35 |
Camionetă |
26 |
Consilieratul Agricol Argeş |
Piteşti |
Ford |
16-20 |
Turism |
27 |
Alexandru Lehrer |
Piteşti |
Ford |
16-20 |
Camionetă |
28 |
M. Depărăţeanu |
Piteşti |
Fiat |
35 |
Turism |
29 |
General C. Tănăsescu |
Deagurile |
Itala |
20 |
Turism |
30 |
Nicolae Constantin |
Piteşti |
Ford |
16-20 |
Turism |
31 |
I.P. Preda et M.A. Vasile |
Recea |
Fiat |
30 |
Camion |
32 |
Constantin I. Dumitrescu |
Găvana |
Overland |
18-20 |
Turism |
33 |
Regiunea II Sanitară |
Piteşti |
Renault |
18 |
Turism |
34 |
Ţesătoria Română |
Piteşti |
Bussing |
34 |
Camion |
35 |
Grigore Casa |
Piteşti |
Ford |
16-20 |
Turism |
36 |
Micloş Uivary |
Piteşti |
Ford |
16-20 |
Turism |
37 |
D.V. Teodorescu |
Piteşti |
Benz |
28-45 |
Turism |
38 |
Lipsă în original |
|
|
|
|
39 |
Lipsă în original |
|
|
|
|
40 |
Traian Vernescu |
Piteşti |
Ford |
16-20 |
Camionetă |
Autoturismul cu numarul 3 – Pt., marca Diatto, proprietatea Alexandru Dumitrescu din Pitești. Sursa: Colecția privată Cătălin Tudor din Pitești (www.facebook.com/Pitestiulmeu/, 27.10.2020). |
[2] Anuarul automobilelor din ţară şi trăsurilor din Bucureşti. Ateliere de reparat, garaje, depozite de benzină, cauciucuri şi accesorii de automobile, Tipografiile Române Unite, Bucureşti, 1924, p. 290-291.
[3] Fordul a fost prima mașină a Serviciului Tehnic Argeș aflat lângă Prefectura Argeș. În clădirea Serviciului Tehnic Argeș construită în stil neoromânesc înainte de Primul Război Mondial a funcționat în perioada comunistă Direcția Agricolă Argeș.
[4] Tudor Teodorescu-Braniște, Scara vieții, Editura Eminescu, 1976, p. 28.
[5] În original este trecut D. Dinca. Asemenea și la nr. crt. 17.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu
“Fii drăguţ cu arhiviştii. Ei te pot şterge din istorie“