sâmbătă, 25 februarie 2023

Proprietari de automobile din oraşul Piteşti şi judeţul Argeş (1924)


În Anuarul automobilelor din ţară şi trăsurilor din Bucureşti publicat în 1924 de Mişu Capeleanu, E. Cusin şi Victor Marinescu, în judeţul Argeş şi oraşul Piteşti erau înregistrate 40 de automobile, în fapt mai puţine, doar 35, întrucât din lista-tabel lipsesc înregistrările pentru poziţiile: 7, 18, 22, 38 şi 39.

Cele mai numeroase erau autoturismele personale numite turisme (23), urmate de camioane (8) şi camionete (4).  Piteştenii deţineau cele mai multe automobile (28), iar restul erau deţinute de proprietari de pe raza judeţului Argeş (6).

Automobilele cele mai des întâlnite pe străzile orașului proveneau din uzina americană Ford (12), fiind urmate îndeaproape de cele provenite din fabrica italiană Fiat din Torino (9). Alte mărci auto mai slab reprezentate deținute de piteșteni proveneau din cunoscute fabrici europene: din Cehia – Laurin Klement (2); din Germania – Adler (1), Benz (1), Bussing (1), Hansa (1), Horch (1), Mercedes (1) și Presto din Chemnitz (1); din Italia – Diatto (1) și Itala (1), ambele din Torino; din Franța – Renault (1), dar și din fabricile din SUA – Clydesdale (1) și Overland (1). 

Instituțiile județene sunt printre primele beneficiare de autoturisme înregistrate în oraşul Piteşti, în frunte cu Prefectura judeţului Argeş și Serviciul Tehnic Argeş, urmate de  Regiunea II Sanitară (2), Serviciul Sanitar Argeş, Consilieratul Agricol Argeş, dar şi societatea Ţesătoria Română.

În general, toţi deţinătorii particulari de autoturisme erau reprezentanţi ai burgheziei piteştene în ascensiune sau din rândul ofiţerilor din garnizoana Piteşti[2]. La pozițiile 16 și 17 din tabel a fost trecut inginerul D. Dinca, însă considerăm că este o eroare de tipar regretabilă, singurul inginer piteștean cu renume național fiind Dimitrie Dima. 

Ordinea din lista-tabel reflectă cel mai probabil ordinea în care au fost înregistrate oficial autoturismele, o mărturie pitorească în acest sens fiind cea a scriitorul și publicistului piteștean Tudor Teodorescu-Braniște:

Într-o zi a apărut pe ulițele orașului cel dintâi automobil, adus de prefectura de judeţ. Auzisem de mult că există asemenea mașini, dar nu văzusem nici una. Când se auzea de departe păcănitul motorului şi sunetul claxonului, toată strada intra în panică. Mamele ieșeau în goană ca să-şi culeagă copiii, care se jucau pe afară şi să adune orătăniile, care ciuguleau printre pietrele pavajului. Birjarii săreau de pe capra trăsurii, ca să apuce de dârlogi caii, care sforăiau înfricoşaţi, gata s-o ia razna. Cărăușii împingeau boii către trotuar, lovindu-i fără milă, ca să-i poată stăpâni. În timpul acesta maşina, dacă nu mă înșel un Ford decapotabil[3], trecea maiestuoasă, cu viteza fantastică pentru vremea aceea de 40 km pe oră[4].

 

***

Nr.

crt.

Deţinător

Localitatea

Marca

Putere

(HP)

Tip

1

Prefectura Judeţului Argeş

Piteşti

Laurin Klement

18-50

Turism

2

Serviciul Tehnic Argeş

Piteşti

Ford

16-20

Turism

3

Alexandru Dumitrescu

Piteşti

Diatto

8-10

Turism 

4

Daniel St. Constantinescu

Piteşti

Hansa

45

Camion

5

Mihail Antonescu

Piteşti

Ford

16-20

Turism

6

R. Anghel

Piteşti

Clydesdale

45

Camion

7

Lipsă în original

 

 

 

 

8

I.Codreanu et Berson

Piteşti

Adler

35

Turism

9

Apolon M. Popescu

Piteşti

Ford

16-20

Turism

10

Regiunea II Sanitară

Piteşti

Presto

9-30

Turism

11

Serviciul Sanitar Argeş

Piteşti

Ford

16-20

Turism

12

D. Hociotă

Sălătruc

Fiat

15-20

Turism

13

I.Ilie şi Gh. Smeureanu

Curtea de Argeş

Fiat

35

Camion

14

D.M. Iliescu

Piteşti

Horch

45

Camion

15

Emil N. Teodoru

Piteşti

Fiat

15-20

Turism

16

Inginer D. Dima[5]  

Piteşti

Fiat

35

Turism

17

Inginer D. Dima

Piteşti

Fiat

35

Camionetă

18

Lipsă în original

 

 

 

 

19

Radu Mandrea

Bălceşti

Ford

16-20

Turism

20

M.D. Vasiliu

Piteşti

Ford

16-20

Turism

21

Lt.col. Poenaru

Piteşti

Mercedes

35

Camion

22

Lipsă în original

 

 

 

 

23

H.L. Lobel et L.D. Friedman

Piteşti

Laurin Klement

35

Turism

24

Fraţii Hociotă et C. Hanciu

Sălătruc

Fiat

35

Camion

25

I.Niculescu Staicu

Piteşti

Fiat

35

Camionetă

26

Consilieratul Agricol Argeş 

Piteşti

Ford

16-20

Turism

27

Alexandru Lehrer

Piteşti

Ford

16-20

Camionetă

28

M. Depărăţeanu

Piteşti

Fiat

35

Turism

29

General C. Tănăsescu

Deagurile

Itala

20

Turism

30

Nicolae Constantin

Piteşti

Ford

16-20

Turism

31

I.P. Preda et M.A. Vasile

Recea

Fiat

30

Camion

32

Constantin I. Dumitrescu

Găvana

Overland

18-20

Turism

33

Regiunea II Sanitară

Piteşti

Renault

18

Turism

34

Ţesătoria Română

Piteşti

Bussing

34

Camion

35

Grigore Casa

Piteşti

Ford

16-20

Turism

36

Micloş Uivary

Piteşti

Ford

16-20

Turism

37

D.V. Teodorescu

Piteşti

Benz

28-45

Turism

38

Lipsă în original

 

 

 

 

39

Lipsă în original

 

 

 

 

40

Traian Vernescu

Piteşti

Ford

16-20

Camionetă

 

 

Autoturismul cu numarul 3 – Pt., marca Diatto, proprietatea Alexandru Dumitrescu din Pitești.

Sursa: Colecția privată Cătălin Tudor din Pitești (www.facebook.com/Pitestiulmeu/, 27.10.2020).


 


[2] Anuarul automobilelor din ţară şi trăsurilor din Bucureşti. Ateliere de reparat, garaje, depozite de benzină, cauciucuri şi accesorii de automobile, Tipografiile Române Unite, Bucureşti, 1924, p. 290-291.

[3] Fordul a fost prima mașină a Serviciului Tehnic Argeș aflat lângă Prefectura Argeș. În clădirea  Serviciului Tehnic Argeș construită în stil neoromânesc înainte de Primul Război Mondial a funcționat în perioada comunistă Direcția Agricolă Argeș.

[4] Tudor Teodorescu-Braniște, Scara vieții, Editura Eminescu, 1976, p. 28.

[5] În original este trecut D. Dinca. Asemenea și la nr. crt. 17.


Aurel Radu, Proprietari de automobile din oraşul Piteşti şi judeţul Argeş în anul 1924, în „Restituiri”, nr. 59/2021, p. 15-17.  

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

“Fii drăguţ cu arhiviştii. Ei te pot şterge din istorie“